خمکاری ورق های فلزی

خمکاری ورق های فلزی

خمکاری چیست ؟

خمکاری ورق های فلزی یکی از عملیات های بسیار پرکاربرد در صنعت است و برای مقاصد گوناگونی چون ساخت باکس فلزی در صنعت الکترونیک، ساختمان سازی، دامداری و کشاورزی، کشتی سازی، کارخانجات و … استفاده می گردد .

در فرآیند خمکاری ورق فلزی، زاویه قرار گیری فلز مربوطه بر اساس نیاز مصرف تغییر کرده و به فرم دلخواه در خواهد آمد . نحوه انجام خمکاری ورق فلزی در گونه های مختلف فلزات کمی متفاوت بوده و معمولا بر اساس جنس ورق، ضخامت، میزان خمش و … انتخاب می شود . البته در این میان جنس فلز در امر خمکاری بسیار مهم بوده و به عنوان مثال در برخی از فلزات نیاز است تا فلز ابتدا گرم شده و عملیات خمکاری در دمای بالا انجام شود . اما در مقابل آن خمکاری برخی از فلزات به صورت سرد و در دمای پایین انجام شده و نیازی به گرم کردن فلز نخواهد بود .

نحوه انجام خمکاری ورق فلزی

نحوه انجام خمکاری ورق های فلزی به این صورت بوده که در ابتدا ورق مورد نظر درون دستگاه قرار داده می شود . پس از آن با کمک فک های ثابت و متحرک دستگاه، نیروی لازم به ورق فلزی وارد شده و در نهایت ورق به شکل و فرم دلخواه در خواهد آمد . ناگفته نماند که میزان نیروی وارده به ورق فلزی بستگی به زاویه مد نظر و همچنین میزان خم شدن آن خواهد داشت .

روش های خمکاری ورق فلزی

از جمله روش های خمکاری ورق های فلزی، می توان از خمکاری v، خمکاری فلنج، خمکاری برشی، خمکاری دورانی، خمکاری منحنی، خمکاری هوایی و خمکاری کانالی نام برد . با توجه به نوع و شکل مورد نیاز نهایی قطعه، یکی از این روش ها برای خمکاری ورق های فلزی استفاده می شود . همچنین شکل سمبه و پانچ نیز تغییر می کند . رایج ترین روش خمکاری ورق، روش خمکاری v  است . در این روش، ورق فلزی به نوعی پانچ می شود . به این ترتیب تمام زوایای 90 درجه و کمتر را می تواند پوشش دهد .

چند روش فرعی دیگر هم برای خمکاری ورق های فلزی وجود دارد که آن ها را به اختصار توضیح می دهیم :

  • خمکاری برشی : روشی از خمکاری که توسط سمبه های برشی انجام می شود .
  • در روش خمکاری دورانی، هم از سمبه و هم از پانچ استفاده می شود . این روش، خم ورق را در زوایای مختلف امکان پذیر می سازد .
  • خمکاری هوا، نوعی از خمکاری ورق فلزی است . در این روش به سمبه احتیاجی نیست و توسط نیروی وارد شده از طرف پانچ، ورق خم می شود .
  • برای خمکاری ورق های فولادی به شکل z و u از دستگاه های مخصوص باید استفاده شود که هر کدام استاندارهای خود را دارد .

سخن پایانی

مجموعه لیزر پاسارگاد با مجهز بودن به جدیدترین و مدرن ترین ماشین آلات و با بهرگیری از مهندسین مجرب و کارآزموده کلیه خدمات خمکاری ورق های فلزی را با قیمت مناسب انجام می دهد . جهت برقراری ارتباط با این مجموعه با شماره 02155445862 تماس حاصل فرمایید .