چه فلزاتی را می توان با لیزر فایبر برش داد ؟

در ابتدا به توضیح مختصری از برش لیزر می پردازیم . برش لیزری تکنولوژی است که در آن با لیزر مواد مختلف و گوناگون را با سرعت بالا، دقت زیاد و با قدرت زیادی برش می دهند . به علت قطر کم باریکه نور لیزر، برش لیزری بسیار دقیق بوده و تقریبا هیچ گونه خطایی ندارد .

دستگاه برش لیزر فلزات فایبر ( fiber laser )

دستگاه برش لیزر فلز، دستگاهی است که به وسیله ایجاد نور لیزر متمرکز شده بر روی قطعه کار، برش آن را انجام می دهد . اشعه ای که از دستگاه برش لیزر ساطع می شود، از فوتون تشکیل شده است . پس از ایجاد حوضچه مذاب برش بر روی فلز، این مواد مذاب با استفاده از فشار گاز عامل که می تواند اکسیژن یا نیتروژن باشد تخلیه می گردد و باعث بوجود آمدن یک سطح تمیز و عاری از هرگونه پلیسه و تفاله برش می گردد. برش لیزر در صنایع ( خودروسازی، قطعه سازی، صنایع نفت و گاز، صنایع هوایی و … ) کاربرد دارد . استفاده از برش لیزر فایبر به علت سرعت، دقت ، کیفیت بالا و همچنین ایجاد ضایعات کمتری از فلز نسبت به روش های دیگر برش های لیزری فلزات مانند لیزر یاگ یا لیزر دی اکسید کربن ارججیت دارد .

 

برش لیزر فایبر را روی چه فلزاتی می توان انجام داد ؟

برش لیزر فایبر فلزات می تواند اکثر فلزات ( مس، آلومنیوم، آهن، برنج، استنلس استیل و … ) را برش دهد . اما فلزاتی مانند استیل، آهن، فولاد و آلومنیوم بیش ترین کاربرد را در برش با لیزر فلزات دارند . همچنین با استفاده از لیزر فایبر برش فلزات رنگین صنعتی همانند مس و برنج نیز به سهولت و دقت انجام می پذیرد. اگرچه برش لیزر فلزات رنگین بعلت بازتابش نور لیزر باعث آسیب رساندن به منبع تولید لیزر می شود.

اگر بخواهیم کمی دقیق تر بیان کنیم باید بگوییم که دستگاههای برش لیزر فایبر موجود در مرکز برش لیزر پاسارگاد فلزاتی مانند :

آهن ( با ضخامت 10 میلیلمتر، با طول 3000 میلیمتر و عرض 1500 میلیمتر )، استیل ( با ضخامت 4 میلیمتر، با طول 3000 میلیمتر و عرض 1500 میلیمتر )، آلومینیوم ( با ضخامت 3 میلیمتر، با طول 3000 میلیمتر و عرض 1500 میلیمتر )، آهن گالوانیزه ( با ضخامت 5 میلیمتر، با طول 3000 میلیمتر و عرض 1500 میلیمتر ) ، برنج ( با ضخامت 3 میلیلمتر، با طول 3000 میلیمتر و عرض 1500 میلیمتر ) و مس ( با ضخامت 3 میلیلمتر، با طول 3000 میلیمتر و عرض 1500 میلیمتر ) را با دقت و ظرافت بالا برش می دهد . در واقع لیزر با تولید و ایجاد حرارت بر روی فلزات، آن ها را تحت تاثیر قرار داده و سبب ایجاد اشکال و نقوش ظریف بر روی ورقه های فلزی می گردد .

مزایای لیزر فایبر به شرح زیر است :

 

  • برش لیزر فایبر بسیار دقیق و ظریف است . ماشین های برش لیزر فایبر توانایی برش دقیق ترین نقشه های مهندسی را با کمترین خطای ممکن دارند.
  • سرعت لیزر فایبر بسیار بالا است. گاهی سرعت برش در مقایسه با نسل های قبلی لیزر مانند لیزر دی اکسید کربن و یاگ تا 5 برابر سریعتر انجام میشود.
  • برش لیزر فایبر باعث صرفه جویی در وقت و زمان می شود که نهایتا منجر به کاهش هزینه های تولید در مقیاس زمان می گردد.
  • برش لیزر فایبر برای فلزات مختلف و متعدد قابل استفاده است .
  • دوام برش لیزری، سرعت، بهره وری و تکرار پذیری نهایی توسط دستگاه لیزر به راحتی قابل اجراست. در نسل جدید ماشینهای برش لیزر فایبر حداکثر خطای تکرار در 1500 بار تکرار نقشه به میزان تنها 50 میکرون می باشد که در اغلب موارد مهندسی ساخت و تولید قابل صرفنظر کردن می باشد.
  • برش لیزر بر روی لوله و پروفیل از جمله امکانات بسیار جدید بر روی ماشین آلات برش لیزر فایبر می باشند که توانایی برش اجسام و اشکال بسیار پیچیده و صنعتی را از روی لوله ها و پروفیل های صنعتی و ساختمانی با متریال متنوع فلزات دارند.

سخن پایانی

برش لیزر فایبر یکی از خدماتی است که مرکز لیزر پاسارگاد در ارائه خدمات آن بسیار رو به جلو می باشد . برش لیزر فایبر یک ابزار سودمند برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان است . مرکز لیزر پاسارگاد از ورقه های نازک مس تا ورقه های ضخیم آهن را در هر اندازه و مقیاسی و انواع مختلف لوله ها و پروفیل های مختلف صنعتی و ساختمانی را با پیچیده ترین نقشه های مهندسی برش می دهد و یک کار بسیار تمیز و ظریف به مشتری خود تحویل می دهد تا بتواند رضایت مشتریان خود را جلب نماید .