خم CNC ورق های فلزی

خم CNC ورق های فلزی

در انواع کارهای ورقکاری به موارد زیادی برخورد می کنیم که برای تامین فرم مورد نظر، افزایش مقاومت در مقابل خمش، جلوگیری از آسیب به دست، ایجاد اتصال و … نیاز به خمکاری وجود دارد . وسایل و ماشین آلاتی که برای این منظور استفاده می شوند متنوع بوده و با هر کدام خم های معینی را می توان به وجود آورد .

خمکاری ورق های فلزی یکی از عملیات بسیار پرکاربرد در صنعت می باشد و برای مقاصد گوناگونی چون ساخت باکس فلزی در صنعت الکترونیک، ساختمان سازی، دامداری و کشاورزی، کشتی سازی، کارخانجات و … کاربرد دارد .

خمکاری ورق های فلزی عملی مکانیکی است که در آن به ورق فشار وارد می شود و این فشار، خمش و زاویه در ورق ایجاد می کند . خمکاری ورق های فلزی دارای روش های گوناگونی است که با توجه به مواردی چون جنس ورق، ضخامت آن، طرح مورد نظر برای خم کردن و میزان خمش، روش مورد نظر انتخاب می شود .

با توجه به جنس ورق فلزی مشخص می گردد که خمکاری ورق فلزی به صورت گرم اجرا شود یا به صورت سرد . اگر ورق فلزی مقدار کربنی بیش از 1.2 درصد داشته باشد، قابلیت خمکاری این ورق ها کاهش یافته و برای خم کردن باید آن را گرم نمود .

انواع ماشین های خم کن

  • خم کن دستی
  • خم کن برقی
  • خم کن ساده ستونی
  • خم کن هیدرولیکی

دستگاه های پرس خم به کمک سمبه و ماتریس هایی که برای آن طراحی شده است خم را در انواع سایز و زاویه و تقریبا با هر نوع پیچیدگی و ظرافت و طرحی می توانند به انجام برسانند . شکل و بدنه این دستگاه ها عموما از جنس فولاد می باشد که شرکت و طراح سازنده به دلخواه و سلیقه خود با رنگ های صنعتی آن را شکیل می نماید .

بستری که ماتریس برروی بدنه قرار می گیرد، معمولا بسیار محکم تر از قسمت های دیگر ساخته می شود و همچنین سمبه و ماتریس های دستگاه خم نیز از جنس فولاد می باشند . اهمیت این دستگاه ها در چگونگی اعمال نیرو بر ورق تاثیر گذار می باشد .

موارد حائز اهمیت در خمکاری فلزات

  • مهم ترین مزیت خدمات خم CNC نسبت به خم NC و خم های دستی، کیفیت و دقت بالای خم CNC می باشد .
  • علاوه بر کیفیت و شرایط دستگاه مورد استفاده جهت انجام خدمات خمکاری، اپراتور ماهر نیز بسیار حائز اهمیت و کلیدی می باشد .
  • در دنیای امروز جهت انجام صحیح خدمات خم و کاهش ضایعات احتمالی، بسیاری از موارد و موضوعات از قبل در نرم افزارهای طراحی محاسبه و لحاظ می گردد .

سخن پایانی

شرکت لیزر پاسارگاد با تکیه بر تیم فنی و استفاده از دستگاه های مجهز، آماده ارائه خدمات و یا مشاوره رایگان در خصوص خدمات برش لیزر فلزات و خدمات خم CNC می باشد .