برش لیزر گالوانیزه

برش لیزر گالوانیزه

ورق گالوانیزه چیست ؟

ورق گالوانیزه به ورق فولادی گالوانیزه شده توسط فلز روی گفته می شود. یکی از روش‌های محافظت از خوردگی  گالوانیزه کردن است که توسط پوشاندن فلز مادر توسط لایه‌ای از فلز محافظ ( که معمولا فلز روی است) انجام می شود که در مجاورت با محیط خورنده فقط پوشش روی خورده شده و فلز مادر محافظت می‌شود. این فرآیند نوع خاصی از حفاظت گالوانیکی است. میزان مقاومت پوشش گالوانیزه متناسب با ضخامت آن است. این روش یکی از اقتصادی‌ترین روش‌های محافظت فولادها در محیط‌های خورنده است .

روش های متفاوتی برای گالوانیزه نمودن فولاد و ورق های فلزی وجود دارد، از بهترین و اقتصادی ترین روش های گالوانیزه نمودن ورقهای آهنی، غوطه وری ورق آهنی در حوضچه مذاب اس. میزان پوشش گالوانیزه (ضخامت روی ) بر روی ورق ها و سایر مقاطع فولادی متفاوت می باشد. میزان پوشش گالوانیزه ورق ها بر اساس جرم پوشش فلز روی (ZN) آنها تعیین می گردد که می تواند از ۱۰۰ تا ۳۵۰ گرم بر متر مربع باشد.

از ورق های گالوانیزه در صنایع مختلفی مانند ماشین سازی، جعبه های صنعتی، ساخت بدنه و اجزای لوازم خانگی و آشپزخانه، پانل ها و تابلو برق های، سینی کابلها، قطعات و اجزای نیروگاهها خصوصا نیروگاههای خورشیدی، مجرا های هوا، ناودانها، دودکش ها، لوله ها، پایه های فنس، مخازن و غیره استفاده های فراوانی دارند.

یکی از مهمترین ابزارها در برش های دقیق ورق ها و همچنین لوله ها و پروفیل های گالوانیزه استفاده از برش لیزر ورق گالوانیزه و برش لیزر لوله و پروفیل گالوانیزه می باشد.  با استفاده از ماشین آلات برش لیزر گالوانیزه، می توان انواع نقشه های مختلف و حتی بسیار پیچیده را با سرعت و کیفیت بسیار بالا و با دقت بی نظیر برش داد .

مزایای استفاده از فولاد گالوانیزه

استفاده از ورق یا پروفیل های گالوانیزه مزیت‌های زیادی به خصوص در صنعت و ساخت‌وساز دارد. در این قسمت به برخی از این مزیت‌ها اشاره می کنیم :

طول عمر طولانی : اگر ورق‌های گالوانیزه در محیط‌هایی که میزان خوردگی بالایی دارند مورد استفاده قرار گیرند، بین ۲۰ تا ۷۰ سال عمر می‌کنند. البته این سال‌ها بستگی به میزان قرار گرفتن فولاد در برابر مواد خورنده دارد.

هزینه کمتر:  همان‌طور که گفته شد، روی مذاب با فولاد به خوبی به یکدیگر می‌چسبند و محصولی بسیار بادوام را تولید می‌کنند؛ در نتیجه روش گالوانیزاسیون نسبت به سایر روش‌هایی که برای جلوگیری از زنگ‌زدگی استفاده می‌شود، هزینه کمتری برای تعمیر و نگه‌داری دارد . شاید در نپاه اول اینگونه به نظر برسد که هزینه خرید گالوانیزه در مقابل هزینه رید فولاد بعلاوه خدمات رنگ کاری بیشتر شود اما مقایسه این هزینه در مقابل مدت عمر طولانی محصول نهایی کاملا نشن می دهد که هزینه کمتری تحمیل می شود.

سختی:  گالوانیزه یکی از سخت‌ترین پوشش‌های محافظ موجود در بازار می‌باشد. این بدان معنی است که علاوه بر اینکه در برابر زنگ‌زدن مقاومت دارند، از آسیب‌های زیادی خصوصا اسیب های زمان حمل و نقل نیز در امان هستند.

سادگی در تمیزکردن:  این محصولات را می‌توانید با آب قلیایی اسپری کرده و در صورت لزوم با یک پارچه نرم پاک کنید.

تطبیق‌پذیری و قابلیت اطمینان بالا:  این محصولات کاملا منطبق بر استانداردهای بین‌المللی ساخته می‌شوند، بنابراین قابلیت اطمینان بالایی دارند.

مشخصات فولاد گالوانیزه

پوشش روی مانع از رسیدن مواد خورنده به فولاد زیرین یا آهن می‌شود، از خوردگی فلزات جلوگیری کرده و مقاومت فولاد پوشش داده شده عمیقا افزایش می‌یاید.

یک پوشش گالوانیزه می‌تواند بیشتر از ۷۰ سال بدون تعمیر و نگه‌داری دوام بیاورد.

روی تنها ماده‌ای است که همچین قابلیتی را به فلز زیرین می‌دهد.

فولاد گالوانیزه جایگزین مناسبی برای فولاد ضدزنگ است.

اگر پوشش روی خراشیده شده و آسیب ببیند، بعلت نفوذ روی در خلل و فرج فولاد پایه، همچنان از فولاد زیرین محافظت شده و زنگ نمی‌زند .

عملیات برش لیزر گالوانیزه

برای داشتن قطعات بسیار دقیق گالوانیزه با استفاده از برش لیزر، می توان از دو روش استفاده کرد. در روش اول می توان قطعات را روی ورق های فولادی یا روی لوله ها و پروفیل های فولادی با استفاده از لیزر برش داد و سپس با استفاده از عملیات آب کاری گالوانیزه آنها را با پوشش روی گالوانیزه کرد.

در روش دوم می توان بصورت مستقیم ورق ها، لوله ها و پروفیل های گالوانیزه شده در محل های کارخانه های فولادی را خریداری کرد و سپس عملیات برش لیزر را بر روی فولاد گالوانیزه انجام داد. دقت ، سرعت و کیفیت هر دو روش بسیار بالا بوده و بنابر استفاده و نیاز کارفرماها از هر دو روش می توان استفاده مرد.

نکته مهمی که در اینجا لازم به ذکر است توجه به این مطلب است که فولاد های گالوانیزه شده در محل کارخانه های فولاد دارای کیفیت به مراتب بهتری از فولاد هایی هستند بعد از برش لیزر ورق یا برش لیزر لوله و پروفیل آبکاری می شوند .

مجموعه لیزر پاسارگاد با استفاده از ماشین الات برش لیزر بروز خود قابلیت انجام عملیات برش لیزر بر روی ورق و لوله و پروفیل گالوانیزه را دارا می باشد و اماده خدمت به کارفرماهای محترم از بخش های مختلف صنعتی و ساختمانی کشور می باشد.