انواع برش لیزری لوله و پروفیل

انواع برش لیزر لوله و پروفیل

برش لیزر لوله و پروفیل، در حقیقت یک فناوری است. از این فناوری در صنایع مختلف استفاده می‌شود. ممکن است در یک مدرسه کوچک و یا هر جای دیگری، احتیاج به استفاده از این فناوری داشته باشید. در این مقاله، ما به معرفی انواع روش‌های برش لیزری پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

پروفیل برش لیزری

لیزر لوله و پروفیل، یک روش برای بریدن لوله‌ها است. در این روش برای بریدن مواد، از فناوری لیزر استفاده می‌شود. این فناوری معمولا در  صنایع مختلف استفاده می‌شود و برای آن‌ها کاربرد دارد. اما ممکن است از این لیزر، استفاده شخصی یا کوچک‌تر هم بشود؛ مثلا در دانشگاه‌ها یا مدارس فنی و حرفه‌ای مربوطه، برای آموزش دادن یا خریدن و استفاده از این وسیله به دلیل علاقه یا نیاز شخصی. در نتیجه برش لیزر لوله‌ای، مصارف متعددی دارد.

نحوه کار و استفاده

برش لیزری با هدایت کردن خروجی لیزر، با قدرت  بسیار بالایی کار می‌کند. این کار توسط رایانه‌های Laser Tech Profiles، در دستگاه برش انجام می‌شود. این ماده یا می‌سوزد یا ذوب می‌شود و احتمال بخار شدن آن نیز وجود دارد. همچنین ممکن است توسط یک جت گاز  به سمت لیزر هدایت شود.  لیزر لوله و پروفیل، صنعتی است که ما از آن  برای برش مواد، ورقه‌های  مسطح و همچنین مصالح ساختمانی و لوله کشی استفاده می‌کنیم و در این زمینه‌های گسترده برای ما کاربرد دارد.

تاریخچه

اولین برش لیزر لوله و پروفیل، در سال 1967 اتفاق افتاد. بریتانیا، نخستین کشوری بود که از این فناوری در آن استفاده شد. در بریتانیای سال 1967، یک برش لیزری با کمک جت اکسیژن صورت گرفت. بعدها این دستگاه و فناوری پیشرفته‌تر شد. تا جایی که ما در سال 1970، شاهد استفاده از برش لیزری  برای بریدن تیتانیوم بودیم. تیتانیوم‌های بریده شده با روش لیزری، در ساخت فضاپیما و تولید سایر وسایل مورد نیاز خدمات و یا تحقیقات هوا و فضا تولید شدند.

در سال 1970، برش لیزر لوله و پروفیل، پیشرفت زیادی کرد. در همان حین که از این فناوری در جهت بریدن تیتانیوم استفاده می‌شد، ما برش لیزری CO2 را هم داشتیم. از برش لیزری CO2، در جهت بریدن غیر فلزات استفاده می‌شد. این نوع برش لیزری در کارخانه‌های نساجی استفاده بسیار زیادی داشتند.

برش لیزری CO2

همانطور که گفتیم، از این نوع برش لیزری بیش‌تر در غیر فلزات استفاده شده است. اما نباید توانایی‌های این نوع برش لیزری را دست کم بگیریم. از برش لیزر لوله و پروفیل CO2، در جهت بریدن انواع مواد برای صنایع هم استفاده می‌شود. این نوع برش در بریدن کاغذ، پلاستیک، آلمینیوم  اکلریک، فولاد ضد زنگ و بسیاری موارد دیگر که در صنعت استفاده چشمگیری دارند نیز استفاده می‌شود.

 

قیمت لیزر مدرن

لیزر مدرن، امکان تولید سریع و انبوه بسیاری از مواد اصلی صنایع مختلف را تهیه کرده است. این لیزر با استفاده از ایجاد سریع متریال مورد نیاز، ارزش‌افزوده بسیار زیادی را تولید می‌کند. ممکن است بعضی از لیزرها سرعت بیش‌تری نسبت به سایر انواع موجود در بازار داشته باشند. با توجه به تاثیر چشمگیری که سرعت لیزر کردن می‌تواند روی نرخ سود شرکت‌های صنعتی مختلف داشته باشد، قیمت برش لیزر لوله و پروفیل، بسیار رقابتی است.

در تامین سرعت برای لیزر کردن، مواردی مثل ضخامت و جنس متریال، بیش‌ترین تاثیر را دارند. البته نباید این نکته فراموش شود که جنس متریال و ضخامت آن، اگرچه اهمیت بسیار زیادی دارد، ولی همه‌چیز نیست. رقابت بسیار شدیدی بر سر سرعت لیزر کردن مواد و تحول دادن آن به مشتری، در بازار است. به طور معمول، شرکت‌های رقیب، سعی می‌کنند بیشترین سرعت را در تحویل دادن متریال‌های سخت و ورقه‌های ضخیم، داشته باشند و نرخ قیمت آن‌ها، ارتباط مستقیمی با سرعت آن‌ها دارد.

انواع لیزر لوله و پروفیل

انواع بسیار زیادی از لیزر لوله و پروفیل وجود دارند. همان‌طور که گفتیم، بحث سرعت و قابلیت سریع لیزر کردن، بسیار مطرح است. ضرب المثل هرکسی را بهر کاری ساختن، در اینجا کاربرد زیادی پیدا می‌کند. هر برش لیزری، برای متریال مخصوصی ساخته شده است و بهترین عملکرد را هم در برش دادن همان متریال مخصوص ارائه می‌دهد. در اینجا ما سعی کرده‌ایم لیستی از متریال‌هایی که دستگاه برش لیزری مخصوص به خود دارند را برای شما نام ببریم:

  • اکریلیک/پرسپکس
  • آلومینیوم
  • برنجی
  • برنز
  • کوپر
  • GRP
  • فولاد نرم
  • نایلون
  • پلی کربنات
  • ضد زنگ
  • تیتانیوم
  • ابزار فولاد
  • فولاد مقاوم در برابر سایش

کاربردهای برش لیزری

برش لیزر  لوله و پروفیل، همانطور که دیدید، قابلیت برش دادن انواع متریال را دارد. این متریال‌ها ممکن است در صنایع گوناگونی استفاده شوند. می‌توان گفت در هر جایی که متریالی وجود داشته باشد و قرار بر ساختن چیزی باشد، برش لیزری هم در آنجا هست و به حضورش نیاز بسیار بالایی هم وجود دارد.

در صنایعی که فکرش را هم نمی‌کنید، این نوع برش کاربرد دارد. استفاده در وسایل مورد نیاز صنعت هوافضا، معماری، خودرو، ساختمان، مهندسی، پزشکی، پترو شیمیایی، نمونه سازی و ورق فلزی، تنها گوشه کوچکی از صنایعی هستند که این فناوری در آن‌ها استفاده می‌شود.

نتیجه گیری

از برش لیزر لوله و پروفیل، در صنایع مختلفی استفاده می‌شود. تقریبا در هرجایی که متریالی برای برش وجود داشته باشد، برش لیزری هم آنجا هست. صنعت امروز، وابستگی زیادی به برش لیزری دارد. برش لیزری، با سرعتی که ارائه می کند، می تواند امکان تولید محصول را برای یک صنعت تا حد بسیار زیادی بالا ببرد. باتوجه به اهمیت بسیار بالای سرعت در برش لیزری، قیمت ارائه خدمات در این زمینه، نرخی بسیار رقابتی دارد.

انواع مختلفی از متریال وجود دارند. اگر قرار باشد متریالی را برش دهیم، عقلانی‌ترین گزینه برای انجام این کار، استفاده از وسیله‌ای است که به طور دقیق برای آن محصول تهیه شده است. تقریبا برای هر متریالی که ممکن است لازم به بریدن آن باشد، دستگاه برش لیزری مخصوص وجود دارد. استفاده کردن از دستگاه مخصوص می‌تواند کار شما را تا حد بسیار زیادی پرسرعت‌تر کند.

از آنجایی که بازار لیزر لوله و پروفیل مدرن، بسیار رقابتی است، شرکت‌های مختلفی که این خدمات را ارائه می‌دهند و تلاش زیادی در زمینه سرعت می‌کنند. لذا قیمت این خدمات، بسته به ضخامت متریال شما و سرعتی که در تحویل دادن آن برای شما به خرج می‌دهند، متفاوت است.